Mijn eigen woning financieren via de zaak, kan dat?

Financiering eigen woning

Beschikt uw bv over overtollige liquide middelen? Wellicht is het voor u aantrekkelijk om hiermee de aankoop of verbouwing van uw eigen woning te financieren.

Uw bv als hypotheekverstrekker voor een koopwoning

Mocht uw bv over voldoende liquiditeiten beschikken, dan kunt u daarmee de aankoop of verbouwing van uw eigen woning financieren of een gedeelte van uw hypotheeklening bij uw bank aflossen. Uw eigen bv treedt dus als het ware op als een bank met alle bijkomende voordelen die dit met zich meebrengt. Een van die voordelen is dat de door u in privé te betalen hypothecaire rente niet langer naar een bank gaat, maar in uw eigen bv terecht komt. U kunt via uw bv niet alleen uw eigen woning financieren, maar ook bijvoorbeeld die van uw kind.

Rentepercentage en aflossingsverplichtingen

In uw aangifte inkomstenbelasting maakt het geen verschil of u uw eigen woning heeft gefinancierd bij een bank of bij uw eigen bv. De betaalde rente in het kader van een eigenwoningschuld is in allebei de gevallen onder een aantal voorwaarden aftrekbaar. De hoogte van het te lenen bedrag, de hoogte van de rente alsmede de aflossingstermijn bepaalt u zelf, waarbij u wat betreft de aflossingstermijn wel binnen de wettelijke grenzen moet blijven wilt u uw recht behouden op hypotheekrente aftrek. Hierbij geldt het principe dat u zakelijk dient te handelen. Dit houdt in dat er onder andere een in het economisch verkeer gebruikelijk rentepercentage gehanteerd wordt en er voldoende zekerheden worden gesteld.

Vragen over financiering eigen woning?

Optimalisering van de financiering van de eigen woning is maatwerk. Met alle plezier helpen we u vooruit. Heeft u vragen over de financiering van uw eigen woning? Neem gerust vrijblijvend contact op. Binnen 24 uur ontvangt u van ons bericht.

Neem contact met ons op
Naam:*